ترخیص کالا از گمرک

شرکت های حمل بعد از رسیدن به مقصد، کالا را در گمرک به انبار تحویل می دهند، اسناد حمل نیز از طریق بانک یا شرکت پستی به دست خریدار می رسد، خریدار پس از دریافت قبض انبار و تنظیم یک مجموعه کامل سند، جهت ترخیص به گمرک مراجعه می کند و بدین ترتیب کالا و اسناد در گمرک به هم رسیده مراحل ترخیص آغاز می شود.

از زمان رسیدن کالا به مقصد تا زمان اظهار کالا، تشریفات خاصی در گمرک انجام می شود که به آن تشریفات قبل از اظهار گفته می شود. به قسمتی که از مرحله اظهار به بعد را در بر می گیرد، تشریفات ترخیص گمرکی گفته می شود. علاوه بر این بخش پس از ترخیص نیز اقداماتی تحت عنوان تشریفات و کنترل های بعد از ترخیص انجام می شود که به آن ها نیز اشاره خواهد شد.

رویه های گمرکی

  1. ورود قطعی: واردات کالاهایی که به صورت دائمی و به قصد مصرف وارد کشور می شوند.
  2. ورود موقت: واردات موقت به دلایل گوناگون برای کالاهایی مثل ماشین آلات خاص که جهت تکمیل پرو›ه ها انجام می شود.
  3. ورود موقت برای پردازش: به منظور حمایت از تولیدکنندگان برخی از کالاها اجازه ورود موقت جهت پردازش داده می شود و طبیعتا در این رویکرد امتیازاتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته می شود.
  4. مرجوعی: کالاهایی که در گذشته به کشور وارد شده و نتوانسته اند مجوز لازم را بگیرند و نتیجتا باید مرجوع شوند.
  5. عبور خارجی: کالاهایی که مبدا و مقصدی غیر از ایران دارند و صرفا از خاک ایران عبور می کند.
  6. عبور داخلی: این رویه را غیر قطعی نیز می گویند چون کالا در گمرک ورودی ترخیص قطعی نمی شود و به یک گمرک داخلی جهت تشریفات ترخیص قطعی ترانزیت می شود.
  7. صدور قطعی: کالاهایی که به منظور مصرف از کشور خارج می شوند.
  8. استرداد حقوق ورودی: زمانی روی می دهد که کالای وارد شده را بخواهیم صادر کنیم، در این حالت حقوق گمرکی به مأخذ زمان ورود کالا محاسبه شده و مسترد می گردد.
  9. صدور موقت: کالا به صورت موقت و با اهداف مختلف به خارج از کشور صادر و پس از مدتی برگشت داده می شود.